Lájkoljon minket!

Kövessen minket!

Iratkozzon fel!

Premium Health Concepts Kft. | Tel.: +36 30 / 229 21 96 | e-mail: office@premiumdiet.hu

HU  EN  DE  SK  RO  TR  AE

Modelul bio-psiho-social al îngrășării

Tratarea obezității este în cele mai multe cazuri o problemă psihologică, și nu de medicină internă. În 85-90% din cazurile de obezitate aceasta se datorează mediului social, modelului familial și obiceiurilor. Greutatea corporală este un factor care determină echilibrul psihic, de aceea cei care fac cură de slăbire adesea au nevoie de consilierea, asistență psihologică.

Și alimentația are simbolistică. Putem afla multe despre starea sufletească în funcție de ce alimente poftim. Foamea este simbolul dorinței de a primi, de a dobândi, ceea ce poate fi satisfăcut prin mâncat. Astfel, mâncarea este un mijloc de eliminare a anxietății, ne exprimăm teama de a ne pierde autocontrolul și suplinim lipsa actelor de control.

Ce este de fapt modelul bio-psiho-social?

Recunoaște rolul factorilor psihologici, sociali și culturali în apariția și derularea procesului de îngrășare. Potrivit teoriei bio-psiho-social în formarea diferitelor dereglări se diferențiază factori de predispoziție, de precipitare și de menținere. În cazul obezității genetica, exemplele de alimentație în familie, depresia, diferențele psihologice individuale (anxietatea, depresia etc.) pot însemna predispoziție. Ca factor de precipitare (cauze care duc la dietă și slăbire) putem menționa de exemplu abuzul sexual sau o traumă sufletească actuală (doliu, frustrare).

Cauzele și fundalul intervenției obezității:

1. Factori interni ai individului:

2. Cauze familiale:

3. Efecte culturale

Începeți slăbitul întâi mental!

Sfaturi practice celor care sunt la cură de slăbit:

1. Puneți-vă întrebarea: Vreți să slăbiți cu adevărat? Scrieți o listă, de ce vreți să scăpați de kilogramele în plus!

2. Observați-vă foamea! Cum este, când vă este foame? Unde o simțiți? Ce simțiți? Sigur simțiți foame și nu sete?

3. Dacă se întâmplă des ca după ce mâncați să vă fie din nou foame, este posibil să nu simțiți foame fizică, ci nevoile de care duce lipsă sufletul dv.

4. Observați, când vă e foame, cât de mult vă iubiți atunci. Adesea ajunge întărirea încrederii în sine. Masați-vă fața, umerii, brațele, toracele, abdomenul, picioarele. Vă ajută să vă înviorați și nu mai simțiți atâta dorință pentru alimente.

5. În cea mai fragedă copilărie învățăm că hrana primită de la mamă poate fi vitală. De aceea și ca adulți vom încerca să uităm toate tensiunile sufletești mâncând.

6. Tensiunile sufletești pot fi satisfăcute și fizic. Sunați-vă un prieten, mergeți la alergat, la antrenament, dar și o baie fierbinte poate face minuni uneori!

7. În cura de slăbire ne sustragem totdeauna de la ceva, fie la dulciuri, fie la calorii, la carbohidrați. Acestea trebuie să le înlocuiți cu ceva sănătos, permis de regim.

8. Voința! Ajută dacă în fiecare dimineață revizuiți ce veți face în acea zi și respectați-vă planul! Faceți întotdeauna ASTĂZI primul pas!

9. Faceți o listă cu lucrurile care vă plac să le faceți! Încadrați în activitatea de fiecare zi una de acestea!

10. Propuneți-vă scopuri! Lipsa de obiective atrage plictiseala, iar plictiseala atrage foamea și mâncatul fără rost.

(A scris Csóka Nikoletta, analist de comportament)

 

Literatură utilizată:

Túry Ferenc, Szumska Irena, Joó Mária Nóra: Az obezitás pszichológiai háttere (Suportul psihologic al obezității)

Forgács Attila, Túry Ferenc, Németh Marietta: Relații de dominație și tulburări de alimentare sau puterea mâncată.

mashogy.hu

pszichologia.blog.hu

www.talpigno.hu

VISSZA