Lájkoljon minket!

Kövessen minket!

Iratkozzon fel!

Premium Health Concepts Kft. | Tel.: +36 30 / 229 21 96 | e-mail: office@premiumdiet.hu

HU  EN  DE  SK  RO  TR  AE

Vegetarianismul și veganismul

Cuvântul vegetarian provine din cuvântul vegetabilis (din plante). Este caracteristic persoanelor care se hrănesc exclusiv cu alimente de origine vegetală și refuză parțial sau în totalitate consumul de alimente de origine animală. Pentru ei este un concept de viață prin care își propun să cauzeze cât mai puțină suferință animalelor. Există însă și vegani care refuză din start carnea crudă, le e greață de carne.

Tipuri de vegetarianism:

- Vegetarieni tradiționali

- Neo-vegetarian:

- Alți vegetarieni

Psihologia vegetarianismului:

Potrivit unor cercetători americani în spatele adoptării bruște a vegetarianismului se pot ascunde probleme psihice. În general se face legătura cu persoanele care se confruntă cu dereglări privind imaginea fizică și cu probleme de greutate, dar sunt și persoane care prin schimbarea alimentației încearcă să ascundă anumite probleme sufletești. Este un fenomen frecvent la adolescenți, cu intenția de a atrage atenția: cine nu mănâncă carne, adesea ajunge în centrul atenției. Acest lucru însă duce la deteriorarea stării sufletești, căci atenția este temporară, iar slăbitul nu se atribuie vegetarianismului, ci mai degrabă cu alimentația exagerată.

Dăunează sănătății modul de viață vegetarian?

Acest mod de viață protejează de numeroase boli, există însă și dezavantaje, lipsa unor vitamine, minerale care cauzează boli. Alimentația vegetariană conține calciu puțin, iar alimentația din care lipsesc proteinele și vitamina D este foarte dăunătoare în ce privește dezvoltarea oaselor. Numai din alimentele de origine animală primi doza necesară de vitamina B12. Lipsa acestei vitamine este foarte periculoasă în timpul sarcinii, căci bebelușul ar putea suferi afecțiuni ireversibile la sistemul nervos. Acizii grași omega-3 se găsesc în pește (somon, macrou), iar organismul uman are mare nevoie și de acești acizi grași.

Veganism

Forma severă a vegetarianismului este refuzarea în totalitate consumarea și folosirea produselor animaliere. Există vegani care refuză și purtarea îmbrăcămintelor din piele și lână, nu mănâncă miere și își aleg și cosmeticele în așa fel încât acestea să nu fi fost testate pe animale.

Potrivit lui Winston Craig - șeful catedrei de Știință a alimentației din cardul Universității Andrews - alimentația vegană are în general un conținut mai ridicat de fibre alimentare, magneziu, vitamina C, acid folic, vitamina E și fier, încă conține mai puține calorii, grăsimi saturate, colesterol, vitamina D, calciu, zinc și vitamina B12.

Dăunează sănătății modul de viață vegan?

Acest tip de alimentație nu acoperă necesarul zilnic de vitamine și minerale. Este frecventă lipsa de vitamina B12, vitamina D, calciu, fier și creatină. Astfel poate apărea osteoporoza, anemia, dereglări în formarea oaselor. Se poate reduce randamentul, poate încetini dezvoltarea și regenerarea organismului. Nu se recomandă această alimentație copiilor, adolescenților, adulților tineri, femeilor gravide și lăuzelor, precum și vârstnicilor.

Literatură utilizată:

Reisinger Orsolya: Mérlegen a vegetarianizmus (Vegetarianismul pe cântar)

www.informed.hu

http://szivarvany-auracentrum.hu

www.otvenentul.hu

VISSZA